Sjukdomar och annat elände.

Det var längesen..
Det har inte på länge skrivits ner några tankar nder rubriken Korn i kanten. För ett antal år sedan var jag fast medarbetare under den rubriken. jag skulle jag skicka in två artiklar i veckan under den rubriken. jag hade stor frihet att välja ämne. Det kunde handla om allmänna funder8ngar kring, Gärna både i vår omedelbara närheterna med lite personliga funderingar samhället förändring från dåtid till nutid.
Jag hade arbetat med sådant i flera år , både med ”gamla” Hallands Nyheter och med andra tidningar. I Hallands Nyheter var Alrik Larsson och Arvid Johansson av mig kända både som kompisar och som kollegor. Thure Mattson var i flera år ledarskribent i Hallands Nyheter, en man med självsäkerhet och temperament. Han gav inte utrymme för nyanser i tal eller skrift. Han skrev ” det ”rätta” om allting och gud nåde den som framförde en avvikande uppfattning om något.
Mattsson var flitig och produktiv. När han med ålderns rätt drog sig tillbaka blev det en hel del diskussioner om vem som skulle efterträda honom.
Internt var det väl åsikte4n att antingen Arvid Johansson eller Alrik Larsson
som kunder upphöjas till ledarskribent. Båda hade jobbat åt Hallands Nyheter i flera år. Arvid var allmänt intresserad av samhällsfrågor .Var försiktig
innan han b3stämde sig för att driva någons speciell linje i mera övergripande samhällsfråga. Men sedan han bestämt sig var han envis till tusen, en egenskap som ofta lite tystlåtna och försiktiga människor har.
Alrik Larssonläste mycket och intensivt innan han gjorde sin bedömningar.
Han hade haft ett uppdrag som distriktssekreterare för Hallands distrikt av Centerpartiets ungdomsförbund, det stora och växande SLU, men hade visat större intresse för att vara skribent. När han valt sida, blev det möjlighet för Alrik att ta plats i HN:s redaktion , något han trivdes ganska väl med.
Som efterträdare som SLU:s distriktssekreterare pekade distriktsstyrelsen på
mig, Karl-Olof Andersson. Jag grunnade på det, diskuterade med familjen och sade så småningom ja.
Ledarskribent på HN blev Alrik Larsson. Arvid Johansson blev redaktionschef.
När Alrik hade förhinder blev Arvid hans ersättare som ledarskribent. Längre fram i tiden blev jag tillfrågad om möjligheten att tillfälligt gå in som ledarskribent vid behov.
Fortsättningsvis skrev jag lite oftare under rubriken ” Korn i kanten. det passade mig bäst då kunde jag gå in på lokala ämnen , sådant som hände i lokalsamhällena som kunde vara av allmänt intresse. Belysa hue centrala beslut påverkade det lokala skeendet, ge platsa för tysta tankar som aldrig annars kom fram i mittfåran. Föra en diskussion om hur vi ska slå vakt om demokratins möjligheter i nuet och framtiden. Jag tror att sådana möjligheter
ska en tidning med ambition att vara en livskraftig lokalytidning är viktig att vårda. Av många.

Om Karl-Olof Andersson "Apel"

Karl-Olof Andersson, Apelhultaren, har varit tidningsman, landstingsråd, sakkunning i socialdepartementet, revyförfattare och bonde. Försöker mig på betraktelser runt företeelser i vardagen, såväl privat som i det offentliga rummet.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar