Tankar juletid,

Så har det plötsligt blivit jul! Nästan alltså. Veckan före jul är ofta lite knölig”, Jag ställer så många besvärliga frågor till mig själv. Hur ska jag göra med julklapparna i år? `Ska jag köpa en till varje barn och barnbarn De två barnbarnsbarnen då. Kanske är det just de som är mest glada för en julklapp
nästan oavsett vad det är. Det är svårt att göra rätt och få alla på gott humör.

Bakom datorskärmen hänger ett fotografi av Våra förtjusande barnbarn. Kisande med sina blå ögon , leende med öppen mun, rosett i håret, Vacker klädsel i en varm , röd färgton .Hela bilden lyser av tillfredställelse och trygghet. Jag tänker a just sådan skall alla barns tillvaro vara. I någon liten mån har jag varit med som levande trygghetsfaktor för det barnet i gången tid. so. På väg för hennes två bröder . Den äldste av dem, Hugo är så medvetet storebror , på väg in i de spännande tonåren. Mellanbrodern har haft det lite jobbigare i sin tid Men han är så intelligent och känslig och känslig och har rätt små avstånd mellan glädje och förtvivlan. Hans mamma och pappa och hans morfar och mormor har betytt och betyder mycket för hans trygghet och utveckling ! Det har värmt mitt gamla hjärta att se och känna det. Mest på avstånd.

Min hustru och jag begåvades med fem barn. Vi startade som mycket unga Vår förälskelse var häftig och het . Ingegerd var bara sjutton år när vi gifte oss, jag var tjugoett. På äldre dar har jag bett både Ingegerd och de två äldsta barnen om ursäkt för det tidiga faderskapet och moderskapet. Samtidigt som vi i vår samvaro ville bevisa att åldern på föräldrarna inte inte betyder så mycket som kärleken , känslan och lusten att göra det bästa i de omständigheter som vi själva satt oss i,

Min fru Ingegerd och jag fick leva tills ungefär sextio år. Den förbannade cancern tog Ingegerds liv på hennes sjuttiofemte år. Jag har fått leva hela nittio år. Jag vill tacka livet Tack mina närmaste för alt de gett mig av värme och glädjeämnen Alla goda människor jag mött och som lyst som pärlor i min tillvaro. Måtte vi begripa, att vi har en jord och goda människor och demokratiska system att ta till vara och vara rädda om!

Om Karl-Olof Andersson "Apel"

Karl-Olof Andersson, Apelhultaren, har varit tidningsman, landstingsråd, sakkunning i socialdepartementet, revyförfattare och bonde. Försöker mig på betraktelser runt företeelser i vardagen, såväl privat som i det offentliga rummet.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar